Początkowy etap życia, okres wieku przedszkolnego, kojarzony jest z obrazem bawiącego się dziecka. Takie też wspomnienia z dawnych lat posiada większość dorosłych. Można byłoby pomyśleć, że czas ten był mało produktywny. Jednak te pozornie błogie i na pierwszy rzut oka nieistotne czynności mają ogromne znaczenie dla dalszego, prawidłowego rozwoju jednostki ludzkiej. Zabawa nie jest zresztą tylko domeną ludzi. Występuje też u przedstawicieli mniej rozwiniętych gatunków, ma bowiem bardzo ważne uzasadnienie ewolucyjne. Dziecko bawiąc się uczy się życia i podejmuje próby dostosowywania się do jego skomplikowanych wymogów. Bez tej aktywności ciężko wyobrazić sobie prawidłowy rozwój, którego rezultatem jest wynikające z socjalizacji, pełnoprawne uczestnictwo we wspólnocie, czy nabycie szeregu istotnych sprawności, ułatwiających codzienne funkcjonowanie. Poprzez często skomplikowane przedmioty, z których korzysta się w zabawie, młoda istota ludzka uczy się umiejętności twórczych i sztuki koncentrowania się na problemie oraz metodach jego rozwiązywania.
Zabawki powinny usprawniać proces nauki funkcjonowania w wymagającej rzeczywistości i dawać dziecku określone, wartościowe zdolności, które będą w przyszłości skutkowały konkretnymi przewagami. Rolą rodzica jest więc spośród wyszukanej, wręcz niekończącej się oferty rynkowej należycie wyselekcjonować odpowiednie produkty. Wskazane jest przy tym, by ilość nie wzięła góry nad jakością, a młody członek rodziny nie poczuł się przytłoczony i rozproszony zbyt dużą ilością tych przedmiotów.